الگوی روشن سازی طرز تلقی روش های نوین یاددهی یادگیری
توضیحات
دانلود فایلPDF
الگوی روشن سازی طرز تلقی
روش های نوین یاددهی یادگیری
تعدادصفحات :10
روش تدریس روش روشن سازی طرز تلقی
طرز برخورد افرادعمیقا روی موثر بودن ورضایت شخصی شان اثر دارد.ازاینروطرز برخوردهاجنبه مهمی ازیادگیری احساس اجتماعی هستند.بااین وجودخیلی ازافراد طرز برخوردرابه عنوان یک مساله شخصی تلقی می کنندوولی چنان چه افرادبتوانند آزادانه طرزبرخوردهایشان راموردبررسی قراردهند،بینشی کسب میکنندکه می توانند رفتارخویش راکنترل نمایند ودریابندکه طرز برخوردهایشان تاچه حد ممکن است کیفیت عملشان را محدودسازد.درادامه روش رابااجرای آن می بینیم....
مراحل روش طرز تلقی:
مرحله اول-ارزشیابی ازخود:
دراین مرحله فراگیران به تنهایی تلاش می کنند به پرسش های کتبی معلم به طور خلاصه دریک خط پاسخ دهندوخود رادرمواجه وبرخوردباموضوع موردارزیابی قراردهند.(گرچه پیشنهاد من اینست که درصورت کمبود وقت می توانید این مرحله را اجرانکنید.)
مرحله دوم- ارزشیابی خودبراساس رتبه بندی (به صورت فردی):
معلم همان سوالات مرحله اول رابصورت پرسشنامه چند گزینه ای(4-5-6-...گزینه ای)به فراگیران می دهد.هرفراگیر بصورت فردی گزینه ها رابراساس دقیق ترین نقطه نظراتش رتبه بندی می کند.(دقیق ترین نظر ،درپرسشنامه 5گزینه ای رتبه 5وهمینطور رتبه های 1،2،3،4)
مرحله سوم:شرکت درگروه خودویافتن دقیق ترین گزینه بعد از نقد وبررس
افراد هرگروه به گروه خود رفته وبانقد وبررسی دقیق ترین گزینه راانتخاب می کنندگرچه ممکن است دربین گروه اختلاف زیادی برای یافتن دقیق ترین پاسخ بوجود بیاید،که هدف اصلی مدرسه همین است که این دعوای علمی بصورت نقد ودموکراسی حل شود.
مرحله چهارم:گزارش دهی روی تخته سیاه یامقوا:
معلم درحین اینکه دانش آموزان مرحله سوم رااجرا می نمایند می تواند درمدت کوتاهی جدول گزارش رابکشد
مرحله پنجم:نقد وبررسی کلاس از گزارش های تخته:
دراین مرحله معلم باکمک گروه هاپاسخ هرگزینه رابنا براکثریت آراء ودرسترین دلیل ازطرف گروه ها وافرادبه نتیجه می رسانند وحتی معلم می تواندیک ستون آخر جدول رابه نتیجه کلاس اختصاص دهد.
نمونه تدریس روش طرز تلقی تاریخ(سال سوم راهنمایی ):
اجرای مرحله اول:معلم 4یا5 سوال رابرای فراگیران می خواند وازآنها می خواهدپاسخ خود رادریک یادوخط بنویسند(بدون استفاده ازکتاب وفقط طرز تلقی خود)
1-منظور از انقلاب چیست؟...........................................................................
2-علت وقوع انقلاب اسلامی چه بود؟............................................................
3-عدم رغبت وقوع انقلاب درکشورهایی باشرایط ایران چیست
4-......
اجرای مرحله دوم:همان سوالات بصورت گزینه دراختیار دانش آموزان قرار می گیرد.گزینه های هر پرسش رابا امتیاز 4(دقیق ترین)تا1(ناقص ترین پاسخ) رتبه بندی کنید.
-منظور از انقلاب چیست؟
الف)تغییرات وسیع درسطح حکومت وقدرت سیاسی
ب)تغییرات گسترده اقتصادی درسطوح جامعه
ج)تغییر حکومت ازیک گروه(حذب) به گروه دیگرتوسط مردم
د) ج)تغییر حکومت ازیک گروه(حذب) به گروه دیگرتوسط نظامیان
2- علت وقوع انقلاب اسلامی چه بود؟.
الف)حکومت شاه که حرکت آزادیخواهانه راسرکوب می کرد.
ب)آزادی اعمال اخلاقی وضد مذهبی که خشم مردم رابرانگیخت.
ج)فساد گسترده سیاسی واقتصادی درحکومت شاه
د)فقر اقتصادی طبقات پائین جامعه به ویزه کارگران وکشاورزان.
3-عدم رغبت وقوع انقلاب درکشورهایی باشرایط ایران چیست
الف)عدم آگاهی مردم
ب)عدم وجود شرایط وقوع انقلاب مثل وحدت میان مردم.
ج)عدم رهبری آگاه وخردمند
د)قدرت فوق العاده رژیم حاکم
4...............................................................
اجرای مرحله سوم:دانش آموزان درگروه دقیق ترین جواب راانتخاب می کنند.(این مرحله زمان زیادی را می خواهد )
اجرای مرحله چهارم:یک نفر ازهر گروه جواب گروه رادرجدرل کشیده شده توسط معلم را می نویسد
مرحله پنجم: معلم با کمک گروه ها ونیز اکثریت آراء(درصورت منطقی بودن) نتیجه هر سوال رادرقسمت نتیجه یادداشت می کنند وهمین سوالات را دانش آموزان می توانند برای ارزشیابی پایانی کلاس وترم مطالعه نمایند.
فروش با سایت فارسفایل
تعداد مشاهده: 5 مشاهده
فرمت فایل دانلودی:.zip
فرمت فایل اصلی: PDF
تعداد صفحات: 10
حجم فایل:1,401 کیلوبایت